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MR. CROWE: Yes, sir; then there was an explosion, and the aft part turned on end and sank.
SENATOR BOURNE: Then you attribute the sinking to the explosion. You believe it would have floated, had it not been for the explosion?
MR. CROWE: That I can not say, sir.
SENATOR BOURNE: Did the officer in charge of your boat express any opinion on that, at all?
MR. CROWE: He said he thought it best to return back to the wreckage and see if we could save any lives. At that time we had not put our people into the other boats.
SENATOR BOURNE: How long a time after you left the ship did it break and the explosion and sinking of the aft part of the ship take place, would you judge?
MR. CROWE: She sank around half past 2, from statements made by a man that was supposed to have jumped from the poop of the ship—that is, the quarter deck—into the water. He had a watch on, and as his watch stopped at 20 minutes past 2, he said she was in a sinking condition then and her stern on end—a man named Burnett, a storekeeper aboard ship.
SENATOR BOURNE: Did you, yourself, hear the explosion?
MR. CROWE: Yes, sir.
SENATOR BOURNE: Was there one, or more?
MR. CROWE: There were several explosions.
SENATOR BOURNE: Were they loud, like a cannon?
MR. CROWE: Not so loud as that, sir.
SENATOR BOURNE: Muffled?
MR. CROWE: A kind of muffled explosion. It seemed to be an explosion at a very great distance, although we were not very far away.
SENATOR BOURNE: How far, would you judge; about a quarter of a mile?
MR. CROWE: About a mile.
SENATOR BOURNE: You were about a mile away?
MR. CROWE: Yes, sir.
SENATOR BOURNE: Officer Lowe, you say, was in charge of your boat?
MR. CROWE: Yes, sir; I am certain of it.
SENATOR BOURNE: The fifth officer?
MR. CROWE: The fifth officer, Mr. Lowe. . .

M. CROWE : Oui, monsieur; puis il y a eu une explosion, et la partie arrière s’est retournée et a coulé.
LE SÉNATEUR BOURNE : Vous attribuez alors le naufrage à l’explosion. Vous croyez qu’il aurait flotté, sans cette explosion?
M. CROWE : Je ne peux pas le dire, monsieur.
LE SÉNATEUR BOURNE : L’officier responsable de votre canot a-t-il exprimé une opinion à ce sujet?
M. CROWE : Il a dit qu’il pensait qu’il valait mieux retourner sur les lieux et voir si nous pouvions sauver des vies. À cet instant, nous n’avions pas transféré les passagers dans les autres canots.
LE SÉNATEUR BOURNE : Combien de temps après avoir quitté le navire s’est-il rompu et l’explosion et le naufrage de la partie arrière du navire ont-ils eu lieu, selon vous?
M. CROWE : Il a coulé vers deux heures et demie, d’après les déclarations d’un homme qui était censé avoir sauté de l’arrière du navire — c’est-à-dire du dernier quart — dans l’eau. Il avait une montre sur lui, et elle s’est arrêtée à 2 h 20, il a dit qu’il était dans un état de naufragé et que l’arrière allait coulé—un homme du nom de Burnett, un magasinier à bord du navire.
LE SÉNATEUR BOURNE : Avez-vous vous-même entendu l’explosion?
M. CROWE : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR BOURNE : Y en avait-il une ou plus?
M. CROWE : Il y a eu plusieurs explosions.
LE SÉNATEUR BOURNE : Étaient-elles bruyantes, comme un canon?
M. CROWE : Pas si fort que ça, monsieur.
LE SÉNATEUR BOURNE : Étouffées?
M. CROWE : Une sorte d’explosion étouffée. Cela semblait être une explosion à très grande distance, même si nous n’étions pas très loin.
LE SÉNATEUR BOURNE : À quelle distance, à votre avis; environ un quart de mile?
M. CROWE : Environ un mile.
LE SÉNATEUR BOURNE : Vous étiez à environ un mile?
M. CROWE : Oui, monsieur.
LE SÉNATEUR BOURNE : Vous dites que l’officier Lowe était responsable de votre canot?
M. CROWE : Oui, monsieur; j’en suis certain.
LE SÉNATEUR BOURNE : Le cinquième officier?
M. CROWE : Le cinquième officier, M. Lowe...

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